2.1 Finns produkten?
Med en ny produktidé är det bra att börja med att leta efter om produkten redan finns. Finns produkten i någon form är det oftast en god nyhet, det är åtminstone en indikation om andra har konstaterat att ett behov finns. Vidare är kostnaderna för att ensam marknadsföra något som är helt unikt väldigt höga. Sedan flera decennier tillbaka kommer många nya innovativa produkter i Asien. Före start av egen produktutveckling kanske man ska bli återförsäljare av en existerande produkt för att lära känna marknaden bättre. Kanske upptäcker man att produkten som redan finns är skyddad av patent. En annan möjlighet är att först bli återförsäljare för en kompletterande produkt.
2.2 Frågan om patent
Företag med innovativa produktidéer söker fört det mesta patent på ett tidigt stadie. Riktigt originella idéer kanske redan är patenterade. När man själv söker patent kan det tyvärr vara som att annonsera om en bra idé. Patentet blir verkningslöst när ett stort företag bestämmer sig för att stjäla idén, eftersom de har helt andra ekonomiska möjligheter att processa mot mindre företag. Styrkan hos Ikea består i affärsidéns olika delar och sättet på vilket varje del genomförs. Tröskeln är väldigt hög för den som vill konkurrera med Ikea. När en innovation tar steget från att vara en idé om en produkt till en affärsidé bestående av olika delar blir affären mer robust och mer tålig för konkurrens. Kanske behövs inget patent för att skydda produkten utan det räcker med ett mönsterskydd eller ett skyddat varumärke.
2.3 Att sälja på papper
Vid utveckling av ny elektronikhårdvara finns det ofta anledning att sälja produkten ”på papper” tidigt i projektet. En väl underbyggd specifikation öppnar för möjligheter att ta in pengar. Kanske kan en första kund riskera att beställa produkten – med eller utan förbehåll - utifrån en PDF? Om inte, så kanske kunden kan göra en avsiktsförklaring att beställa produkten när den blir tillgänglig. Med kundbeställningar och avsiktsförklaringar i ryggen är det lättare att ta in riskkapital.
2.4 Prototyper
Produktutveckling är en iterativ process. För varje ny prototypversion som tas fram ökar kunskapen om produkten, dess kostnader och dess producerbarhet. Dessutom kan både dummy-prototyper och fungerande prototyper i fel format kan vara till hjälp i försäljningsarbetet.
2.5 Att dra nytta av värdekedjan
På senare år har många större företag implementerat vad som kallas öppen innovation. De delar företagets information med andra, samtidigt som de söker ny information utanför företagets egna väggar. Ambitionen är att involvera kunden i utvecklingsarbetet så att nya produkter blir så rätt som möjligt från början. Principen är ett öppet kunskapsflöde, samtidigt som företagen skyddar ett fåtal kärnkompetenser.
Med internetuppkoppling är det praktiskt möjligt att sitta på landsbygden i ett jordbruksland och utveckla elektronikhårdvara. Anledningen till att det inte sker så ofta är att det är lättare att utveckla produkter i industriländer där det finns fungerande värdekedjor. För många mindre företag blir ”hemlighetsmakeri” kring en produkt en begränsande faktor som försenar projektet och ibland hindrar produkten från att någonsin gå i produktion. Tillskillnad från på Henry Fords tid är arbetskostnaderna numera högre än kostnaderna för material. Ett litet företag som är villigt att dela nödvändig information om sin produkt kan ofta låta underleverantörerna göra delar av utvecklingsjobbet.
2.6 Prissättning
En innovativ produkt är i sig själv inte en affärsidé. Ett första steg i att omvandla en idé om en produkt till en affärsidé är att ställa sig två raka frågor: Vem är mottagare av fakturan? Och vad ska det stå på fakturan? Beroende på vem som är mottagare av fakturan blir prissättningen olika. Ska fakturan skickas till ett sjukhus finns ofta lagkrav som påverkar kostnaden för produkten. Om fakturan ska skickas till konsument kan man behöva en rejäl marknadsföringsbudget. När det gäller prissättning av elektronikhårdvara tänker sig företagen ofta en marginal som behövs utöver material- och tillverkningskostnader. Hur denna tänkta marginal har beräknats är ibland oklart. Täcker marginalen kostnaden för utvecklingsarbetet? Täcker marginalen kostnaden för administration och marknadsföring? Får produkten ett marknadsmässigt pris om marginalen täcker de kostnader som behövs? Eller kan det till och med vara så att det marknadsmässiga priset är högre? Kan produkten rent av sälja bättre med ett högre pris? Det finns ett pris som kunden är beredd och betala, samt ett lägsta pris som produktägaren är beredd att sälja för. Stora företag som säljer lösningar och system omfattande hårdvara, mjukvara och tjänster har strategier för att maximera lönsamheten hos sin produktportfölj. Priset sätts utifrån ett värdeskapande perspektiv eller utifrån kundens upplevda värde. En ny produkt med dubbelt så bra prestanda kanske får ett pris som är nästan dubbelt så högt. Eller så får den nya produkten ett lågt pris, prestandan till trots, för att snabbare accepteras av befintliga kunder och snabbare nå volymproduktion.
2.7 Konkurrens
När en verkligt innovativ produkt är en del i en affärsidé, finns det konkurrensfördelar med att snabbt komma ut med produkten på marknaden. Utöver prissättning av själva hårdvaran så finns det ofta andra delar av en affär som det går att tjäna pengar på. Produkten kanske kan hyras ut, eller så kanske man kan tjäna pengar på ett abonnemang på tillhörande mjukvara.
2.8 Nästa steg
Arbetskostnaderna för den tid som läggs ned initialt är förhållandevis låga, jämfört med de kostnader som uppstår från och med konstruktionsfasen. Därför kan ett noggrant genomfört förarbete spara både tid och pengar. Ett litet företag med begränsat med resurser och en bra produktidé, kan göra klokt i att sälja idén till ett företag som kan skapa en affär kring produkten.